E-handeln i Sverige har visat en tydlig tillväxt de senaste året, fyra av fem svenskar uppger att de handlat på nätet. Undersökningar visar att e-handeln ökade med 10 procent under mars månad 2011 jämfört med 2010. Samtidigt förväntas den totala e-handeln över hela året öka med ca 12% jämfört med fjolåret 2010¹.
Antalet butiker online har också ökat samtidigt som webbutikerna har blivit alltmer användarvänliga. Exakt hur mycket e-handeln omsätter tycks emellertid vara svårt att fastslå vissa siffror uppger att den omsätter hela 66 miljarder kr² medan andra källor talar om en mer blygsam omsättning på 28 miljarder kr³ per år.
Det varor och tjänster som säljer bäst är resor, elektronik och böcker, men det säljs även mycket kläder och skor online. En marknad som tagit fart ordentligt under de senaste året är livsmedelshandeln på nätet, allt fler svenskar väljer att beställa matvaror vi nätet.
Svenskarna använder sökmotorer samt prisjämförelse sidor för att hitta resor och prylar till billiga priser. Det svenska folket anser att säkerheten är den viktigaste faktorn och upplever man inte webbutiken som fullständigt trovärdig väljer merparten av svenskarna att undvika sidan. E-handeln väntas växa ytterligare de närmsta åren i Sverige och övriga Europa.
Källor:
[1] DN “E-handeln fortsätter öka” 2011-03-2o
[2] DIBS “DIBS Europeiska E-handelsindex visar på möjligheter för svenska e-handlare i Europa” 2011-01-11
[3] Dagenshandel “Svenskarna e-handlar för 28 miljarder” 2011-05-23