Fungerande metoder för att anskaffa länkar i sökmotoroptimeringssyfte

Inte alla sidor får en massa naturliga inlänkar från sina besökare, därför har sökmotoroptimering, det vill säga arbete med att få en sida att synas i sökmotorer som exempelvis Google, blivit en helt egen typ av yrkesinriktning.

En mycket viktig del av arbetet med sökmotoroptimering är att skaffa bra, fungerande och kvalitativa länkar till sina sidor. Detta är också en av de svåraste bitarna vad gäller optimeringsarbetet, eftersom överdriven länkning från egna domäner lätt kan komma att klassas som försök att “lura till sig” en bättre postition en vad man faktiskt förtjänar i sökmotorer. Det är således viktigt att de inlänkar man faktiskt skaffar kommer från externa källor, vilka inte enbart har utåtgående länkar till ett fåtal domäner utan till ett spektrum av sidor och sajter på olika IP. Vilka alternativ finns det då att ta till för att bygga inlänkar till sina sidor?

Länkkatalogen

En klassisk metod som funnits att tillgå i väldigt många år och som faktiskt fungerar än idag, är att bruka diverse olika länkkataloger. En länkkatalog är kort och gott en sida med en massa länkar till sidor organiserade i kataloger efter ämne och tillhörighet. Till dessa “databaser” kan vem som helst publicera en länk och sedan kan länkkatalogens besökare hitta din sida med hjälp av den beskrivning du lagt till. För att du skall få maximal glädje av denna typ av katalog, bör du därför se till att göra en bra beskrivning.

Artikelsidor

Att skriva artiklar om olika ämnen är en annan effektiv metod för att skapa länkar till sin sida. Det första behöver göra är att bli medlem i en artikelkatalog. När du väl registrerats och lyckats logga in, skriver du din artikel och skickar sedan in den för granskning. Om din artikel uppfyller de krav som artikelsidan ställer på de publicerbara texterna, kommer din lilla skrift dyka upp i artikelkatalogen inom ett par dagar.

Här finner du några exempel på artiklar som bedömts vara av tillräcklig kvalitet för att publiceras:

  • En intressant artikel som ställer frågan, är det lönsamt att byta fönster eller eller kanske är fönsterrenovering ett bättre alternativ?

För att få en artikel godkänd krävs det många gånger att texten innehåller minst 300-400 ord och är välskriven samt har ett tydligt innehåll.

  • Ytterligare ett annat exempel är den här artikel som handlar om alternativa former av arbete via internet eller bemanningsföretag.

Länkbyte

En vanlig metod för att bygga länkar och kanske den mest effektiva varianten är att göra länkbyten mellan olika sidor.  Säg till exempel att sidan utestället.nu vill göra länkbyte med faktatexter.se, då kommer den förstämda skapa en länk till denna sida och i gengäld skapar vi en länk med en lämplig ankartexter på detta vis: Hemsida för restaurang. Fördelen med länkbyte är framförallt att du då kan välja att byta med sidor som ämnesmässigt relaterar till din sida.

Bloggsamarbeten

Den kanske mest kreativa formen av länkbygge, är de som går ut på att man skapar bloggtävlingar, men där “tävlingen” egentligen enbart går ut på att skapa inlänkar till sin hemsida. Många av de stora butikerna, inte minst inom kläder och modeindustrin, kör regelbundet med denna typ av tävlingar. En annan fördel med tävlingar av detta slag är att man automatiskt även gör reklam för sina produkter och varor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *