Kunder tycker om fina butiker med bra belysning. Kunder gillar inte att handla i butiker som är dunkelt upplysta, butiker som har överdrivet mycket ljus eller butiker med för mycket färgskiftningar. Därför skall du tänka igenom dina belysningsval noggrant för att försäkra dig om att du väljer den mest effektiva och tilltalande belysningen. Kolla också igenom er befintliga belysning och gör en ordentlig bedömning. Ser det bra ut? Funkar alla lampor. Hur är färgåtergivningen? Vilken flexibilitet har ni att ändra belysningen för att promota olika varor beroende på till exempel säsong? Nedan följer lite idéer runt butiksbelysning som kan vara bra att ha i bakhuvudet när ni planerar ny butiksbelysning och går igenom er befintliga belysning.
Ett bra sätt att fånga kundernas uppmärksamhet är att använda bakbelysning bakom varor. Till exempel i en hylla eller ett ställ. Ett bra snyggt sätt att skapa bakbelysning och i samma veva dölja belysningsarmaturen, är att ha själva armaturen bakom en vit eller färgad plast skiva. Det ger känslan av en lysande vägg. I sådana ljusväggar passar lysrörsarmaturer bra, men ett bättre alternativ är att använda led belysning. Till exempel led list. Led lister ar tunna och utger väldigt lite värme så de passar perfekt i ljusväggar för att skapa bra bakbelysning. En led list på 87cm med 13W ger riktigt bra ljus. Jämför det med ett modernt T5 lysrör som är 85cm. Det är på 39W och drar alltså 3ggr mer energi.
Som redan sagt, en av de viktigaste uppgifterna för en butiks belysning är att fånga kundernas uppmärksamhet. Ett effektivt satt att fånga uppmärksamhet med ljus, är rörligt ljus och blinkande ljus. Men här måste man vara väldigt försiktig. Det är i väldigt få typer av butiker som detta funkar. Kunder blir helt enkelt stressade av rörligt och blinkande ljus. Däremot kan projektioner skapa coola effekter. På en vägg, en golvyta eller i taket. Återigen, de skall inte blinka eller röra sig för mycket.
Människors ögon dras automatiskt till ytor som har annorlunda belysning. Det kan utnyttjas mycket i många butikers belysning. Framförallt med accentbelysning som lyser upp speciella exponeringar extra mycket. Men detta kan också utnyttjas för att skapa scheman för hur man vill att kunden skall röra sig i butiken och för att få kunden längre in i butiken. Använd lite olika typer av belysning eller lek med olika typer av vita ljusfärger (temperaturer) för att få kunder att gå förbi ett huvudområde vidare in i gångar och hörn. En annan generell regel är att aldrig ha några mörka gångar eller hörn i en butik. Kunder går inte dit. Plus att mörka ytor i en butik skapar onödiga möjligheter för snattare.
Provrum är också viktiga att tänka igenom. Kunderna skall trivas i provrummet och ljuset skall hjälpa kunden att utforska plagget. Så ett bra ljus är nödvändigt. Men man måste också vara noggrann så att man inte skapar en belysning som skrämmer kunderna. Jag tror alla har varit med om lite otrevliga provrum som är belysta på ett sätt så man känner sig ful i alla vinklar. Det säljer inga kläder. Tänk igenom detta och fråga om vad folk tycker om belysningen i provrummen.
Lycka till med planeringen av ny och genomgången av er gamla butiksbelysning. Att få till rätt belysning är viktigt för att skapa ett gott intryck hos era kunder (Läs mer här).