För ett par år sedan var Odd Molly ett av Sveriges mest omtalade klädmärken, idag är framtiden oviss. Under 2011 minskade Odd Molly AB international AB vinsten jämfört med året innan och aktiens värde tappade nästa halva dess värde. I sommras fick företaget ny VD efter de att Christina Tillman slutade och Anna Attemark tog över posten som bolagets CEO. Många hade hoppats att detta skulle leda till att bolaget fick en positivt push i rätt riktning, men så tycks det inte riktigt ha blivit.
Odd Molly AB international har sitt säte i Stockholm och ungefär 50 anställda. Företaget har under ett antal år tillverkat kläder av olika slag och är kända för sina färgglada kollektioner. Några populära kläder Odd Molly tillverkar är klänning, jacka, tunika, kappa och linne. Men företaget producerar även accessoarer som exempelvis väskor och mössor.
Nu planerar Odd Molly att satsa på att sälja fler billigare kläder för genomsnitts konsumenten istället för att tillverka dyra ting och tang som ingen har råd med. Låter som en bra idé. Frågan är bara om Odd Molly kan klara av att konkurrera på den “vanliga” marknaden. Det finns många frågor och ännu fler tvivel.
I en tid då de flesta förutspår minskad lönsamhet och minskad konsumtion är klädindustrin särskilt utsatt. Om ett sådant scenario blir verklighet är risken stor att flera klädmärken, och däribland Odd Molly, får det riktigt svårt. Bortser man från en eventuell eller potentiell ekonomiskris, finns det även indikationer som pekar på att Odd Mollys popularitet håller på att krympa. Läser man på bloggar runtom på nätet är det många som saknar tilltro till det svenska modefenomenet.
Vad som står klart är att verksamhetsåret 2010-2011 inte var några bra år för Odd Molly. Lanseringen av herrkläder blev ett fiasko likaså försöket att etablera sig på den amerikanska marknaden. Hur företagets framtiden kommer te sig är därför mycket oviss.