Vad utmärker en problemlösningsuppgift? En typ av uppgift som berättar något, som är något utöver en vanlig övnings- eller rutinuppgift. Problemuppgiften får gärna vara konstruerade på ett sådant sätt att flera olika lösningar är möjliga.
Hur skall en problemlösningsuppgift vara konstruerad
- Problemet ska introducera viktiga matematiska idéer eller vissa lösningsstrategier.
- Problemet ska vara lätt att förstå och alla ska ha en möjlighet att arbeta med det.
- Problemet ska upplevas som en utmaning, kräva ansträngning och tillåtas ta tid.
- Problemet ska kunna lösas på olika sätt, med olika strategier och representationer.
- Problemet ska kunna initiera en matematisk diskussion utifrån elevernas skilda lösningar, en diskussion som visar på olika strategier, representationer och matematiska idéer.
- Problemet ska kunna fungera som brobyggare mellan olika matematiska områden.
- Problemet ska kunna leda till att elever och lärare formulerar nya intressanta problem.
Syften med att lösa problem varierar:
- Lösa problem för att kunna lösa problem, dvs synen att problemlösning ökar förmågan att lösa andra problem
- Problemlösning för att förstå viss matematik
- Problemlösning för att lösa ett verkligt problem
- För nöjes skull